Medewerkersbetrokkenheid: Je vrijwilligersprogramma spreekt je medewerkers aan als mens. Vrijwilligerswerk inspireert en geeft je medewerkers plezier, want iets vanuit je hart doen is altijd leuk. Je ondersteunt ze daarnaast in hun persoonlijke wens iets goeds te doen en daardoor raken ze meer betrokken bij jou als werkgever. Denk hierbij zeker ook aan je flexibele schil, want ook die mensen werken dan liever voor jou dan voor een ander.
Ontwikkeling van (verborgen) talenten: medewerkers kunnen zich blijvend ontwikkelen doordat zij hun expertise/competenties toepassen in een andere omgeving. Maar ook het ontwikkelen van nieuwe talenten door medewerkers in een nieuwe, verrassende omgeving te plaatsen. Medewerkers worden intrinsiek gemotiveerd en ontwikkelen zich van binnen uit. Iets krachtiger bestaat niet!
Teambuilding: tijdens een vrijwilligersdag gaan mensen op natuurlijke wijze met elkaar samenwerken als zij een (of meerdere) gemeenschappelijk goed doel helpen. Dit komt ten goede aan het onderlinge begrip, communicatie en wij-gevoel.
Cultuur: door een actief vrijwilligersprogramma ervaren de medewerkers de bedrijfsmissie en -waarden die gereflecteerd worden in je bedrijfscultuur. Resultaat daarvan is de company-pride: werknemers die (zeker in werktijd) vrijwilligerswerk verrichten, voelen zich meer betrokken bij je onderneming. Ze zijn trots op je bedrijf.
Het nieuwe netwerken: tijdens een vrijwilligersdag ontstaan er mensrelaties tussen medewerkers in plaats van werkrelaties. Werknemers zijn eerder geneigd vanuit zichzelf contact te zoeken met collega’s of andere afdelingen om samen te werken en kennis te delen.
Waardering door de omgeving: ruim 80% van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Een goed imago is belangrijk. En niet alleen bij de omgeving en stakeholders maar juist bij de groep trotse vrijwilligers: betere ambassadeurs kun je je niet wensen. En een bedrijf dat zich inzet voor een goed doel in de buurt, werkt tegelijkertijd aan een goed contact met de omgeving.
Uniek onderscheid: een goed medewerkersvrijwilligersprogramma is prachtige toevoeging op je EVP (Employer Value Proposition) waarmee je je op unieke wijze onderscheid van de concurrentie. Zeker met het werven van nieuw talent, die verwachten dat een werkgever ze steunt in hun wens om goed te doen. Een goed vrijwilligersprogramma helpt bij het aantrekken en behouden van nieuwe talenten.
Verminderd ziekteverzuim en verloop: medewerkers die zich gewaardeerd voelen en positief zijn, zijn minder vaak afwezig. Daarnaast zijn deze medewerkers minder snel geneigd om te veranderen van werkgever.
Extra toegevoegde waarde: deelnemers aan een vrijwilligersprogramma voegen gemiddeld zo’n $ 2.400,- aan extra waarde toe door verbeterde productiviteit. Ook tender-inschrijvingen hebben een hogere kans van slagen. Meer en meer organisaties en (semi)overheden verwachten dat gegadigden zich inzetten voor de maatschappij.
Kosten: vrijwilligersprogramma’s zijn een volwaardig alternatief voor externe trainingsbureau en dat tegen een fractie van de kosten.
Ondersteunen van goede doelen in hun missie.
Toegang tot nieuwe kennis en/of netwerken waar maatschappelijke organisaties normaal gesproken niet of geen mogelijkheid toe hebben.
Beschikbare (financiële) middelen kunnen goede doelen nu op een andere wijze investeren dankzij vrijwillige hulp en daardoor hun bereik vergroten.
‘Gratis” expertise van vrijwilligers die anders ingekocht moet worden.
Leden/donateurs: veel vrijwilligers blijven ook na de dag of het programma de organisatie ondersteunen.










