
Ben jij klaar voor de zingeving van Generatie Z?
Millennials. Ze zijn onze jongste generatie huidige werknemers en vormen een dermate grote groep werknemers die alle voorgaande generaties doet verbleken. Wat dat betreft zou je zeggen dat het logisch is dat alle werkgevers zich op deze generatie richten. Dat men ze probeert te begrijpen en te doorgronden, wat ze willen en welke richting ze ons mee naar toe nemen zodra ze de huidige generatie leiders aflossen. Maar wat als achter die Millennials een groep die nog groter is? Een groep die nog mysterieuzer is? Deze groep is Generatie Z. In deze blog gedefinieerd als degenen die geboren zijn tussen 1996 en 2010.
Generatie Z komt eraan!
Waar het voor veel HR-professionals al lastig is om de millennial te begrijpen wordt het nog uitdagender om de Z-er te begrijpen, laat staan te doorgronden. Deze generatie lijkt veel op de vorige maar er zijn een aantal cruciale verschillen.
Technologie
Generatie Z kent geen wereld zonder smartphones en sociale media, ze zijn ermee geboren. Technologie is zelfs meer dan bij de millennials onderdeel van hun leven. De 4e industriële revolutie, 3Dprinters, artificiële intelligentie, online shoppen, het internet der dingen en blockchain zijn voor hun normaal. En dankzij de technologie snuiven ze snel informatie op. En als je maar even knippert met je ogen zijn ze al weer klaar om verder te gaan naar het volgende ding. Als het op Genertie Z aankomt, tellen seconden. Of zoals René Boender het omschrijft in zijn boek, Great to Cool, de 3-12-E-regel.
Privacy
In tegenstelling tot de meer opzichtige en extern ‘showerige’ Millennials, is Generatie Z minder geïnteresseerd in het delen van hun leven op publieke social media. Anonieme platforms zoals Secret en Snapchat zijn aantrekkelijker voor Generatie Z dan Facebook, Instagram etc.
Culturele diversiteit
Door de grote groepen migranten verandert het culturele beeld. Genertie Z omarmt multiculturalisme als de nieuwe hoeksteen van de samenleving. Zij zijn opgegroeid met het homohuwelijk, de eerste afro-Amerikaanse president* en met vluchtelingen. Multiculturisme en diversiteit zijn een bron van creativiteit. Want in een wereld waarin de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, hebben we alle creativiteit nodig om de ontwikkelingen bij te benen, en ze tot ons voordeel in te kunnen zetten.
Naast de genoemde verschillen is er eentje die altijd onderbelicht is. Een die er juist voor kan zorgen deze generatie voor je te winnen en je helpt om echt onderscheidend te zijn als werkgever:
ZINGEVING!
Als je een aantal willekeurige carrière-sites van de meer ‘jonge en online’ bedrijven bekijkt dan valt het op dat ze bijna allemaal** hetzelfde zeggen: open en informele cultuur, Mac van de zaak, opleidingen, ondernemerschap, gezellige vrijmibo’s met de CEO, een barrista, biologische lunches en ook nog fantastische feesten. Bij een enkeling zie je dat ze de millennials en nog meer generatie Z begrijpen want die bieden ruimte voor zingeving.
Uit alle onderzoeken blijkt dat het juist deze nieuwe generatie is die zich niet meer laat verleiden door meer euro’s of een tafelvoetbalspel. Goede mensen zoeken zingeving en willen zich ontplooien en verwachten ook van hun werkgever dat die ze ondersteunt in hun wens om goed te doen. Dus biedt ze die mogelijkheid want wat goed is voor maatschappij en medewerkers is goed voor je bedrijf. Het is juist die zingeving die ervoor zorgt dat je je als werkgever kan onderscheiden en je voor nu de millennials, en straks generatie Z, aan je kunt binden. Hoe? Door nu te beginnen en stap nu nog aan boord!
Begin ermee dat zingeving en (persoonlijke) ontplooiing onderdeel wordt van je cultuur, iets waar je je niet voor hoeft te schamen en juist aanmoedigt. Bedrijfsvrijwilligerswerk en/of donatie programma’s zijn een essentieel onderdeel voor zingeving en ontplooiing. Bovendien laat je als werkgever zien dat je je sociale verantwoordelijkheid serieus neemt. Voor generatie Z zal het verbinden van hun banen aan sociale impact prioriteit blijven. Of het nu gaat om een dag met elkaar ‘goed doen’ of een strategisch programma waarbij zij de vrijheid hebben om het zelf in te vullen. Ze willen bijdragen aan goed doen. En als de ervaring ook nog eens sociaal, mobiel en interactief is, dan gaat de tech-driven Z-er ervoor en deelt die ervaringen. Betere ambassadeurs kun je je niet wensen. Dus als je nog geen bedrijfsvrijwilligersprogramma hebt, wacht niet langer en download hier tips om te starten.
Want hoe meer we ons kunnen voorbereiden op de komst van Generatie Z-ers in het personeelsbestand, des te beter kunnen we hun potentieel benutten voor een succesvolle toekomst van onze bedrijven en gemeenschappen.
* Barack Obama sprak op het Forward Thinking Leadership event en hij put juist hoop uit jonge mensen. “Jonge mensen maken me optimistisch. Zij kunnen veel beter uit de voeten met verschillen tussen mensen, zijn niet bang voor creativiteit of ondernemerschap. Dat zie je over de hele wereld. De vraag is alleen soms of de oude generatie plaats wil maken. Zodat we het niet te erg verknallen en te lang wachten met het aanpakken van bijvoorbeeld het klimaatprobleem of ongelijkheid.”
** Er zijn natuurlijk ook diverse bedrijven die het wel aanbieden maar er bewust voor kiezen dit niet aan de grote klok te hangen, voor hun is het echt een onderdeel van hun dagelijkse bedrijfsvoering.
O ja een handige infographic over Generatie Z vind je hier Succes!
Pingback: Het belang van vrijwilligerwerk in een HR-jaarplan of roadmap
28 november 2018 20:57